Mindfulness

 

Mindfulness – hvad er mindfulness?

For de der ikke tidligere har stiftet bekendtskab med mindfulness, kan det måske nemt opleves som noget meget diffust. For hvad er det egentlig for noget, det her mindfulness?

Du har muligvis forestillinger om, at der er tale om noget meget abstrakt eller lignende. Andre vil måske endda forbinde det med noget religiøst, fordi de ikke rigtig ved, hvad mindfulness er for noget. Det kan der være flere årsager til.

En af grundene kan være, at der findes flere forskellige beskrivelser af, hvad mindfulness egentlig er og hvad vi kan bruge det til. Men selv om beskrivelserne er forskellige, er der dog ingen tvivl om, at de grundlæggende fortæller det samme. Og der er også ret stor enighed omkring de mange positive resultater, man kan opnå med en kontinuerlig mindfulness-træning.

Ganske kort fortalt er mindfulness en øvelse i at være til stede i nuet, og være med det som er lige nu. I dette øjeblik. Uden at du ville ønske, at du kunne ændre på noget eller at det var anderledes, end det er. Vi kan altså bruge det til at være mere nærværende og accepterende.

Alt er, som det er. Når du lærer at acceptere det, vil du opleve, at dit liv bliver meget mere frit. For når du ikke hænger fast i fortiden eller bekymrer dig om fremtiden, men blot er fuldt ud til stede og nærværende i dette øjeblik, som det er lige nu, får du frigivet en masse energi, som du kan bruge til noget andet.

 

Mindfulness – en færdighed

Mindfulness er altså en færdighed, du skal træne, hvis du gerne vil lære at være mere til stede i nuet. Mange af os har nemlig så travlt, at vi sjældent er mentalt til stede i øjeblikket. Hvor ofte har vi ikke taget os selv i, at vi ikke kan huske, hvordan turen hjem fra arbejde forløb?

Netop fordi vi blev mere optaget af vores tanker, som beskæftigede sig med praktiske gøremål, som at skrive en indkøbsliste, lave aftensmad, ordne vasketøj, putte ungerne osv., ”glemte” vi, hvordan vi kom hjem.

Og sådan bliver vi hver eneste dag og mange gange om dagen, fanget af vores tanker. Hvis vi gerne vil blive dygtigere til at opdage, hvornår vi bliver fanget i vores eget tankespind, er det derfor vigtigt, at vi bliver mere bevidste. Og det kan vi blive, når vi træner i den færdighed, som mindfulness er.

 

Mindfulness – en øvelse i flere discipliner

Mindfulness er også en øvelse i discipliner. Det er bl.a. discipliner, som handler om, at du er accepterende, tilgivende, tålmodig og har et åbent sind. Både over for dig selv og over for andre.

Derudover kræver det også discipliner som balance, venlighed, glæde og at du kan give slip. Og du vil muligvis opleve, at nogle af disciplinerne føles svære eller nærmest umulige at efterleve, men her må du beslutte dig for at være vedholdende, da det er vejen frem.

Efterhånden som tiden går, vil du sikkert erfare, at din vedholdenhed giver pote og derved får du lettere ved at tilgå disciplinerne med et åbent sind.

 

Mindfulness – er det svært at lære?

Nej. Alle kan lære at lave mindfulness-øvelser. Det er ikke svært. Det handler ganske enkelt om, at du øver dig i at være til stede. Det kan du gøre ved f.eks. at sætte tid af hver dag til at lave dine øvelser. Brug eksempelvis 10 – 20 minutter af din dag, hvor du beslutter dig for at sidde stille i ro og mag og vælger at fokusere på dit åndedræt. Intet andet.

Det lyder simpelt. Det er simpelt. Og så alligevel ikke. For det er rigtig svært for mange af os, da vi lever i en verden, som hele tiden er i forandring. Efterhånden som digitaliseringen har gjort sit store indtog, er det blevet endnu sværere for mange af os, hvor vi skal holde vort fokus. Og især hvordan vi kan fastholde det.

Vi bliver konstant bombarderet med en lind strøm af informationer, nyheder og annoncer. Alle prøver de at fange vores opmærksomhed. Og her er e-mails og især sociale medier som Facebook og Instagram nok nogle af de største distraktioner, vi har.

 

Hvad kan jeg bruge mindfulness til?

Du kan bruge mindfulness til at øve dig i at være mere til stede i din hverdag. Og efterhånden som du bliver bedre til at være mere nærværende, vil du med stor sandsynlighed opleve, at du får en helt anderledes tilgang til mange af dine opgaver både privat og i arbejdslivet.

Det betyder også, at du hurtigere kan få opgaver fra hånden, da du efterhånden bliver bedre til at arbejde mere koncentreret og ikke så let lader dig forstyrre af en masse distraktioner.

Du vil måske også opdage, at dine relationer til andre vil ændre sig, når du er fuldt til stede. Ved aktivt at bruge mindfulness opdager du nemlig, hvor meget du måske tidligere har hængt fast i din fortid, bekymret dig om din fremtid og derved helt glemt at være til stede og leve livet lige nu og her og i dette øjeblik.

Derudover kan mindfulness bruges i mange andre sammenhænge. F.eks. hvis du oplever stress, har smerter, døjer med angst osv.

 

Mindfulness og stress

Rigtig mange af os har sikkert oplevet at have stress tæt inde på livet og ved måske derfor også, at det kan medføre lang tids sygemelding, når man er ramt af alvorlig stress.

Heldigvis findes der efterhånden mange gode muligheder for at hjælpe stressramte, så de kan komme tilbage til arbejdsmarkedet. Mindfulness har eksempelvis vist sig at være en af dem.

Stress er også et af de områder, der bliver forsket meget i. Noget af det forskningen har vist, er, at et 9 ugers MBSR (Mindfulness Baseret Stress Reduktion) program kan hjælpe stressramte til at få det bedre.

 

Mindfulness og smerter

Nogle mennesker må døje med kroniske smerter hver eneste dag. Og det giver næsten sig selv, at det kan skabe en masse begrænsninger i hverdagen. Ikke kun på det fysiske plan, men også psykisk og socialt.

For smerterne kan fylde så meget, at du ikke har overskuddet til at være sammen med andre og derfor trækker dig fra sociale sammenhænge, hvilket så kommer til at betyde, at du efterhånden kommer til at leve et meget tilbagetrukket og isoleret liv.

Mindfulness-træning kan være en hjælp i hverdagen, når du har kroniske smerter. Det skal ikke forstås sådan, at mindfulness fjerner smerterne. For det gør den ikke. Men mindfulness kan lære dig at få en anden tilgang til smerterne, så du kan lære at acceptere og leve med dem.

Når du først har lært at acceptere smerterne, lærer du efterhånden også, hvordan du kan give slip på dem. Og du vil givet vis hurtigt opleve, at det ikke længere er smerterne, men derimod dig selv, der får lov til at sætte dagsordenen for dit liv.

 

Mindfulness og angst

Man kan være mere eller mindre angst for mange ting. Nogle mennesker er angst for ting, som de så prøver at undgå. Eksempelvis angst for slanger. Og det er jo nogenlunde nemt at undgå.

Men andre lider af en sådan angst, at de bliver begrænset i hverdagen, netop fordi de ikke bare kan undgå at blive konfronteret med angsten.

Det kan f.eks. være angst for at fejle noget alvorligt, angst for at være alene eller angst for at opholde sig på offentlige steder. Uanset hvilken slags angst man har, kan det dog være så hæmmende, at ens livskvalitet bliver betragteligt nedsat.

Der er lavet flere undersøgelser om, hvorvidt mindfulness kan bruges til at afhjælpe angst. Og her har MBKT (Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi), som er en videreudvikling af det tidligere omtalte MBSR (Mindfulness Baseret Stress Reduktion) program, vist sig at have en god effekt.

Ved hjælp af forskellige teknikker kan man bl.a. lære, hvordan man kan leve med sin angst ved at se sine tanker, som det de er. Nemlig tanker. Intet andet. Da angst er skabt af vores tanker, vil det derfor være en kæmpe befrielse, når man får den indsigt.

MBKT er altså ikke en metode, der fjerner din angst som ved et trylleslag. Det er en måde hvorpå du ved hjælp af terapi og intensiv træning, kan lære at acceptere og håndtere din angst, så det er dig, der styrer angsten og ikke omvendt. Det kan derfor være en af vejene til at afhjælpe angst.

 

Hvor kan jeg træne mindfulness?

Du kan træne mindfulness alle steder. Nogle mennesker foretrækker at melde sig til et hold og andre har det bedre med at lave øvelserne derhjemme. Det er ikke det, der er afgørende for, at du kan opnå et godt resultat. Det afgørende er, at du får lavet dine øvelser.

Hvis du vælger, at gå på et hold, er der helt sikkert lavet en struktur for dig, så du ikke behøver at koncentrere dig om detaljerne. Vælger du derimod at træne derhjemme, kan det være en god idé at tænke lidt over, hvordan du kan skabe de bedste rammer for din træning.

Med de bedste rammer mener jeg f.eks., at du skal finde et sted, hvor du kan være uforstyrret under hele din træning. Og så bør du efterlade din telefon i et andet rum eller i det mindste skrue ned for lyden på den, så du ikke lige pludselig bliver forstyrret.

 

Mindfulness i naturen

Naturen kan også være et oplagt sted at træne. Og her har du virkelig mange muligheder for at variere din træning. Mange oplever faktisk en større glæde ved træningen, når øvelserne foregår udenfor, måske fordi der er højere til ”loftet” og det derfor ikke føles så svært at holde fokus og være nærværende.

Når du laver dine mindfulness-øvelser ude i naturen, kan du vælge, at det f.eks. skal være lydene i skoven, der er fokus for din træning en dag. En anden dag vælger du måske at tage en tur til stranden. Her kan det være havets brusende lyd, som du giver din fulde opmærksomhed.

Det behøver dog ikke kun at være lydene, du er opmærksom på. Prøv dig frem med nogle af dine andre sanser. Hvordan dufter det, der hvor du er? Kan du mærke vinden i håret? Hvordan føles det at gå med bare fødder i det varme sand? Kan du smage salt, når du fugter læberne med din tunge?

 

Mindfulness under måltiderne

Nu tænker du måske, hvordan du kan lave mindfulness-øvelser under måltiderne, for der er du jo koncentreret om at spise. Og det er lige præcis det, du skal være. Koncentreret om at spise. Men ofte spiser vi bare uden at tænke særligt meget over, hvad det egentlig er vi putter i munden.

Her er mindfulness-træningen også oplagt at bruge. For hvordan ser maden egentlig ud? Ser den indbydende ud eller ser din mad lidt trist og farveløs ud? Dufter den af krydderier eller noget helt andet? Hvordan føles konsistensen af maden i din mund? Er den blød, hård eller måske nærmest umulig at tygge? Hvad smager den af? Er den velsmagende?

Vælger du at bruge mindfulness-træning under dine måltider, vil du helt sikkert opleve, at det at spise kan være en sanseoplevelse langt udover det sædvanlige.

 

Mindfulness – hvordan kommer jeg i gang?

Når du har besluttet dig for at lave mindfulness-øvelser, er det vigtigt, at du husker at prioritere din beslutning og sætter tid af til øvelserne i din kalender. Det er ikke så afgørende, hvilket tidspunkt på dagen du vælger at lave øvelserne. Det afgørende er, at du får dem udført hver dag.

Mange oplever dog, at det kan være en udfordring at lave dem, hvis ikke de har fastsat et bestemt tidspunkt til at udføre dem, da der altid kan komme noget i vejen. Og så er det egentlig bare med at komme i gang.

De fleste, inklusive mig selv, har oplevet en rigtig god effekt af øvelserne allerede efter 8 ugers træning. Hvis du stadig ikke rigtig ved, hvordan du skal komme i gang, har jeg lavet et 8 ugers introduktionsprogram til dig, som du er velkommen til at bruge.

8 ugers programmet er det samme, som jeg selv startede op med, da jeg begyndte at lave mine mindfulness-øvelser. Rigtig god fornøjelse.