<<< Tilbage til Selvudvikling

Tidsstyring

Tid er en underlig størrelse. For uanset hvem vi er, hvilken baggrund vi har og hvor i verden vi kommer fra, så har vi faktisk den samme tid til rådighed 24/7 året rundt.

Alligevel er der nogle mennesker, som oplever, at de altid har god tid, mens andre oplever, at de aldrig har tid nok. Men hvad er det, der gør, at der kan være så stor forskel på oplevelsen af tid? Der kan selvfølgelig være flere årsager. Bl.a. hvem vi er, hvilke overbevisninger vi har omkring tid, hvordan vi oplever vores tid osv.

Jeg synes dog også, at det er relevant at komme ind på, at hvis vi bliver mere bevidste omkring vores tidsstyring, kan vi måske opleve, at vi får mere tid.

Jeg har derfor besluttet mig for, at jeg kort vil fortælle dig lidt om, hvilke udfordringer du kan have i forhold til tidsstyring. For der er faktisk rigtig mange, som oplever, at uanset hvor stærkt de løber, så løber tiden fra dem. Jeg vil desuden også komme lidt ind på, hvilke risici der kan være forbundet med manglende tidsstyring og til slut vil jeg komme lidt ind på, hvad du selv kan gøre for at optimere sin tidsstyring.

Nogle af de udfordringer du kan have i forhold til tidsstyring er bl.a.:

DU PLANLÆGGER, MEN PLANEN HOLDER IKKE?
• Du har for mange opgaver
• Det kan være fordi, du ikke har sat tid nok af til opgaven
• Der er for mange afbrydelser (det kan være kollegaer/telefoner/pop-ups)
• Der dukker noget uventet op, som kræver handling nu

DU MANGLER OVERBLIK?
• Du har svært ved at planlægge
• Der er for mange opgaver
• Kan du uddelegere nogen opgaver?
• Er der opgaver, som kræver handling nu?

DU HAR GOD TID?
• Du sætter for lang tid af til en opgave
• Du vender tilbage til opgaven flere gange for LIGE at tjekke, om den nu er som, den skal være
• Du har dårlig samvittighed, fordi du har tid til f.eks. egenomsorg

Dette er blot nogen af de udfordringer som du kan have omkring tidsstyring. Der er mange flere!

RISICI VED DÅRLIG TIDSSTYRING
• Du får stress
• Du kommer til at arbejde under pres, hvilket medfører der kan ske flere fejl
• Du bliver ukoncentreret og mister fokus
• Du får kortere lunte og bliver mere irritabel
• Du nedprioriterer søvn og sover ofte mindre og dårligere
• Du spiser mange gange mere usundt, da kosten ofte bliver nedprioriteret
• Du nedprioriterer motion

Dette er blot nogle af de risici, som kan være forbundet med dårlig tidsstyring. Også her er der mange flere!

Heldigvis kan vi selv gøre noget for at blive bedre til tidsstyring. Og når vi er gode til tidsstyring, vil vi faktisk OPLEVE, at vi får mere tid. Også selvom vi stadig har den samme tid til rådighed. Og jeg vil derfor slutte af med at fortælle lidt om nogle af de muligheder, som vi har:

FÅ STYR PÅ DIN TID
• Skriv ned hvad du bruger tid på (brug skemaerne nedenfor)
• Tag magt over din kalender. Den skal være din ven og ikke din fjende.
• Undgå kalenderkaos med overbooking og kalenderslaveri med fuld booking langt ud i fremtiden

HVAD VIL DU BRUGE DIN TID PÅ?
• Hvad er dine værdier?
• Lever du efter dem?

Tidsstyringsskema – arbejde (PDF)
Tidsstyringsskema – privatliv (PDF)

 

<<< Tilbage til Selvudvikling