Sundhed

 

Sundhed – hvad er sundhed?

Begrebet sundhed bliver brugt i rigtig mange sammenhænge i vores dagligdag. Men hvad dækker begrebet sundhed egentlig over? Er sundhed måske bare fravær af sygdom eller handler det om noget helt andet?

Hvordan kan vi egentlig opnå at blive mere sunde, hvis vi ikke allerede er sunde? Og hvordan ved vi, hvornår vi har nået målet? Skal vi måske bare dyrke en masse motion for, at kunne kalde os sunde? Eller må vi kun spise nogen bestemte fødevarer? Og hvordan ved vi så, om det er de rigtige fødevarer, vi spiser?

Der er selvfølgelig mange flere spørgsmål, du kan stille dig selv i forhold til sundhed. Og du vil også kunne finde mange forskellige svar på, hvad sundhed er. Men da selve begrebet er meget bredt, vil der selvfølgelig også være rigtig mange definitioner af, hvad sundhed egentlig er.

Hvis vi skal prøve at skabe et kort overblik over, hvad sundhed er, kan vi koge det ned til, at det handler om, at du har det godt og trives fysisk, psykisk og socialt. Alle tre dele hænger sammen og ingen af dem kan derfor stå alene, hvis du vil opnå en bedre sundhed.

Det er altså ikke nok kun at have fokus på f.eks. det fysiske, hvis du vil være sund. Du bliver nødt til at arbejde med alle parametrene for at opnå et positivt resultat. Til gengæld vil du så også kunne glæde dig over de mange fordele, du får, når du tager hånd om din sundhed.

 

Fysisk sundhed – er jeg så nødt til at motionere?

Når vi snakker fysisk sundhed, kommer du som regel ikke uden om motion/fysisk aktivitet. Og ofte går snakken på, hvor meget motion/fysisk aktivitet du bliver nødt til at dyrke. Eller måske snarere på, hvor lidt motion/fysisk aktivitet du kan nøjes med at lave, hvis du vil være sund.

Som udgangspunkt er det godt for voksne at forsøge at være fysisk aktive ca. 30 minutter om dagen og for børn er det ca. 60 minutter om dagen, hvis du vil gøre noget godt for din sundhed.

Når det så er sagt, behøver du altså ikke at styrte ned i motionscenteret for at give den gas og svede tran. Du kan sagtens få en masse motion i løbet af dagen ved f.eks. at tage trappen, cykle, gå ture med hunden og lege tagfat med børnene.

 

Hvilken motion skal jeg vælge?

Det er ikke så vigtigt, hvilken motionsform, du vælger. Eller for den sags skyld hvor du motionerer. Det der betyder noget, er at du har en aktiv hverdag, hvor du får pulsen godt op i løbet af dagen.
Og uanset hvilken motionsform du vælger, kommer vi ikke udenom, at det der tæller i regnskabet, er den motion/aktivitet, som du får udført.

Og skulle du have glemt, hvilken fornøjelse rengøring og havearbejde kan være, så husk at dine daglige hverdagsaktiviteter også tæller med i dit regnskab, når du arbejder på at opnå større sundhed. Så det kan man da kun kategorisere som optur 🙂

 

Sundhed og kost

En sund, nærende og varieret kost kommer vi selvfølgelig heller ikke uden om, når vi snakker om den fysiske sundhed. Kroppen har nemlig brug for brændstof for overhovedet, at kunne fungere. Og jo bedre brændstof kroppen bliver tilført, desto større mulighed har kroppen for at fungere optimalt. Det har rigtig mange af os sandsynligvis selv mærket på egen krop.

Eksempelvis har du temmelig sikkert selv oplevet, hvordan kroppen kan føles tung og besværet, f.eks. lige når juledagene er ovre, og du måske har fået for meget fed mad. Og du har temmelig sikkert også prøvet det modsatte, hvor du har oplevet en lethed i kroppen. Som hvis du f.eks. har spist en lækker salat på en varm sommerdag.

Når det så er sagt, kan hele området omkring kost være en jungle at finde rundt i. Så hvis ikke du har nogen erfaring inden for kostområdet og heller ingen idé har om, hvor du skal starte, vil jeg som udgangspunkt anbefale dig at bruge fødevarestyrelsens anbefalinger.

 

Søvn, en del af en sund livsstil

Søvn er utrolig vigtig, når vi taler sundhed. For det er under søvnen, at kroppen får lov til at restituere. Derfor bør vi selvfølgelig også prioritere netop dette område meget højt. Desværre er virkeligheden nok bare den, at søvn er et af de områder, der oftest bliver nedprioriteret.

At søvn bliver nedprioriteret kan der være flere årsager til. En af årsagerne kunne måske være, at vi har så mange ting, vi gerne vil nå. Vi propper derfor så meget som muligt ind i den tid, som vi har til rådighed. Og kniber det så med tiden, kan vi altid vælge at gå senere i seng eller stå tidligere op.

Der er dog ingen tvivl om, at det er en rigtig dårlig prioritering, da flere undersøgelser har påvist, at for lidt søvn kan påvirke os både fysisk og psykisk.

Lider du af søvnbesvær, kan du faktisk selv lave en masse gode tiltag for at få en god nats søvn. Det kan f.eks. være tiltag som at slukke for tv, pc og telefon i god tid inden sengetid. Du kan også undlade at drikke koffeinholdige drikke før sengetid.

Du kan desuden gøre det til en god vane at gå i seng på samme tid hver aften og ligeledes stå op på samme tidspunkt hver dag.

 

Sluk tørsten i vand

Rigtig mange foretrækker at drikke kaffe, te, sodavand eller juice i stedet for vand i løbet af dagen. Er du en af dem, skulle du måske overveje at skifte især sodavand og juice ud med et glas vand i stedet for. Ud over at din krop vil elske dig for det, vil du også kunne reducere dit kalorieindtag.

Nu står du måske allerede klar med en forklaring på, at grunden til at du drikker sodavand eller juice i stedet for vand, er, at du ikke synes, at vand smager af noget særligt. Og det gør det heller ikke. Men prøv f.eks. at tilsætte vandet lidt lime eller citronsaft. Det giver en dejlig frisk smag 🙂

 

Psykisk sundhed – hvad betyder det?

Psykisk sundhed handler meget om din mentale trivsel. F.eks. hvordan du oplever de daglige udfordringer og krav, du stilles over for. Er de håndtérbare eller opleves de som uoverskuelige? Hvordan oplever du dig selv sammen med andre? Trives du eller føler du dig udenfor?

Det er vigtigt for vores psykiske sundhed, at vi har en oplevelse af, at vi ikke bliver stillet over for større krav i dagligdagen, end vi kan håndtere. Modsat må vi heller ikke føle os begrænsede. Derfor skal vi selvfølgelig også have mulighed for at udfolde vores evner og kreativitet.

Men psykisk sundhed handler også om, at du oplever dig selv som en del af fællesskabet. For vi har alle brug for at høre til og være en del af gruppen.

 

Stress – en udfordring for psykisk sundhed

I dag er stress desværre blevet en stor udfordring for mange. Og stress er da også en af de helt store syndere, når vi taler om, hvad der kan være med til at påvirke vores psykiske sundhed i en negativ retning. For når vi rammes af stress, er det som oftest fordi kravene til os, er større end vores evne til at håndtere dem.

Det er derfor vigtigt, at vi hele tiden er opmærksomme på, hvordan vi selv kan skabe de bedste rammer for, hvad der skal til for at opnå større trivsel. På den måde kan vi nedsætte risikoen for at få stress, samtidig med at vi har lettere ved at opnå psykisk sundhed.

 

Social sundhed – hvad betyder det?

Hvad betyder social sundhed egentlig og hvordan kan man opnå den? Social sundhed er et stort område og kan derfor også forbindes med flere forskellige aspekter af det sociale område. Det kan f,eks. være, at vi alle har ret til lægehjælp uanset, hvilken social baggrund vi har.

Det er dog ikke dén sociale sundhed, jeg taler om her. I denne her forbindelse handler det mere om, hvordan du oplever dig selv i sociale sammenhænge.

Hvordan har du det med dine nære relationer? Oplever du, at du har det godt med dem? Eller synes du, at du bliver dårligt behandlet? Føler du dig set og hørt eller er det som om, at du er usynlig? Har du følelsen af at være værdsat og elsket, for den du er? Eller må du konstant forsøge at tilpasse dig for at blive værdsat og elsket?

Som du kan se, er der mange ting i dine nære relationer, der kan være afgørende for, om du oplever social sundhed.

Ligeledes kan du spørge dig selv, hvordan din sociale sundhed er på din arbejdsplads. Har du det godt med dine kollegaer eller oplever du, at du mistrives? Bliver du f.eks. forbigået, når der sker forfremmelser eller bliver du måske holdt uden for fællesskabet?

Der er altså rigtig mange faktorer, der kan være afgørende for, hvordan du oplever din sociale sundhed. For du kan sagtens opleve, at du trives på hjemmefronten, men mistrives på andre områder som eksempelvis på arbejdspladsen. Det omvendte kan også meget vel være tilfældet.

Foruden de nære relationer og arbejdspladsen, indgår vi selvfølgelig i mange andre sociale sammenhænge. Men også her er det selvfølgelig vigtigt, at vi oplever, at vi er en del af gruppen, hvis vi skal opnå social sundhed.

 

Sundhed – en trebenet taburet

Jeg vil beskrive sundhed som en trebenet taburet. Alle ben er lige vigtige. Og ingen af benene kan undværes. Så hvis f.eks. det fysiske ben på taburetten ikke fungerer optimalt, vil taburetten vippe. Det samme vil gælde, hvis det er taburettens psykiske eller sociale ben, der er udfordret. Så vil taburetten heller ikke fungere optimalt.

Når du vil arbejde med din sundhed, er det derfor vigtigt, at du husker at tænke alle taburettens tre ben ind i arbejdet, da du ellers ikke vil få det optimale resultat ud af dit arbejde.

I redegørelsen ovenfor er det blevet belyst, hvilke elementer du bør kigge på, hvis du vil opnå en bedre sundhed. Jeg har også givet nogle bud på, hvordan du selv kan prøve at klarlægge, hvor du står i forhold til din sundhed. Altså hvad du kan arbejde med.

 

Gevinsten ved sundhed

Hvad er så gevinsten ved sundhed? Man kan ikke tale om, at der kun er én gevinst. For der er mange. Og da vi alle er forskellige, vil der også være forskel på, hvad vi oplever som gevinst og hvad vi ikke synes, kan tælles som en gevinst.

For nogle kan gevinsten være, at de kan sidde på gulvet og lege med deres børn, netop fordi de ikke længere har fysiske begrænsninger. Andre synes måske, at den bedste gevinst de har fået ved at arbejde med deres sundhed, er, at de kan håndtere de udfordringer og krav, som de stilles over for i dagligdagen.

Og andre igen oplever måske, at gevinsten er, at de føler sig som en del af gruppen, når de indgår i sociale sammenhænge.

Uanset hvad du synes gevinsten, har været for dig, er det altså helt okay. For der er ikke noget, der er mere rigtigt end andet.

 

Sundhed – et fast arbejde

At arbejde med din sundhed er et fast arbejde. Ikke kun lige nu, men resten af livet. Lige nu synes du måske, at det hele egentlig går meget godt, men da dit liv hele tiden er i forandring, er du nødt til at være opmærksom på, om der er et af benene på din taburet, der begynder at blive lidt vakkelvornt.

Det kan være, du bliver gravid og ser det som en begrænsning for din fysiske sundhed. Din psykiske sundhed bliver måske udfordret for en stund, fordi du pludselig skal skilles. Eller du får måske et nyt arbejde, hvor du ikke føler, at du indgår i det sociale fællesskab. Derved bliver din sociale sundhed måske sat på prøve.

Uanset hvordan din sundhed ser ud lige nu, kan der altså altid opstå noget, som gør, at du må i gang med arbejdet igen. For livet er som sagt foranderligt. Men hvis du altid er opmærksom på tilstanden på din taburets tre ben, kan du sætte hurtigt og effektivt ind, så din taburet igen kommer i balance.